دسیدریوس اراسموس

• آثار اراسموس قلمرو گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد که برخی از آن‌ها بیانگر آراء او درخصوص رفرماسیون مذهبی می‌باشد. اراسموس ترجمه‌ جدیدی از انجیل از زبان یونانی به لاتین انجام داد و نیز تفسیر‌هایی از انجیل ارائه کرد که مورد توجه مارتین لو‌تر قرار گرفت اما خشم کلیسای کاتولیک را علیه او برانگیخت. یکی از آثار اراسموس که هنگام اقامت در دیر آن را نگاشته است، کتاب «ضدوحشی‌ها» (آنتی-بربریک) است. این کتاب که دفاعیه‌ فصیح از فرهنگ مشرکان باستانی است، پس از تألیف در دهه‌ پنجاه عمر اراسموس منتشر گردید. آثار اراسموس جزو اولین کتاب‌های پرفروش اروپا بود. کتاب‌های او توجه عامه مردم را - که در آن زمان تعداد افراد باسوادشان رو به افزایش بود - به خود جلب کرد. وجود چاپخانه‌ها باعث شد که کتاب‌های وی در دسترس مردم قرار بگیرد. برای مثال، کتاب «در ستایش دیوانگی» فوراً یکی از کتاب‌های پرفروش شد و طی مدت زندگی نویسنده‌اش با شمارگان هزار نسخه، ۴۲ مرتبه تجدید چاپ شد و فروشش تنها از انجیل کم‌تر بود.

• اراسموس یکی از چهره‌های نام‌آور جریان رفرماسیون مذهبی در قرن شانزدهم غرب است. در واقع می‌توان گفت اراسموس به‌واسطه حرکت به سوی اغراض اومانیستی در بستر دین مسیحیت حتی بر مارتین لو‌تر نیز مقدم بوده است. اراسموس را «شاهزاده‌ اومانیست» نیز نامیده‌اند که این امر بیش‌تر به‌سبب نقشی است که او در دوره‌ رنسانس به نفع تفکر اومانیستی بازی کرده است. اگرچه اراسموس و مارتین لو‌تر هر دو از بانیان و بنیان‌گذاران رویکرد مدرن به دین مسیحیت هستند، اما تفاوت‌هایی نیز مابین این دو وجود دارد. در یک بیان کوتاه شاید بتوان گفت رویکرد رفرمیستی اراسموس معتدل‌تر و میانه‌روانه بوده است. درواقع از اواخر قرون وسطی، کلیسا و مسیحیت کاتولیک گرفتار انحطاط ویرانگری گردیده بود، کشیش‌ها اغلب به فساد مالی و دنیاطلبی مبتلا شده بودند و ظاهرگرایی و دوری از عمق معنوی تعالیم حضرت عیسی (ع) رواج یافته بود. بی‌تردید چنین وضعیتی نیازمند اصلاح بود و همین امر علی‌الظاهر اغراض اراسموس و لو‌تر جهت ایجاد رفرم در کلیسا را توجیه می‌کرد. اما واقعیت این بود که نگرش اصلاح‌طلبانه‌ اراسموس و لو‌تر مایه‌های اومانیستی داشت که بسط و گسترش آن می‌توانست روح معنوی و دینی تعالیم حضرت عیسی (ع) را مسخ نماید. درحقیقت، اصلاحات پروتستانتیستی اراسموس و لو‌تر - که به مسخ جوهر دینی مسیحیت می‌انجامید - اگر برای کلیسای کاتولیک خطرناک‌تر از فساد کشیشان نبود، چیزی در حد آن بود چرا که روح آموزه‌ها و اصلاحات مدنظر اراسموس و شدید‌تر از آن مارتین لو‌تر تماماً اومانیستی بود. اراسموس اگرچه به کلیسای کاتولیک ایمان داشت اما معتقد به انجام یک سلسله اصلاحات در نظام کلیسای کاتولیک بود. البته مخالفت و انتقاد اراسموس از کلیسای کاتولیک آن‌قدر رادیکال و ریشه‌ای نبود که به جدایی از کلیسای کاتولیک - نظیر لو‌تر - بینجامد، اما به هر حال آنچه اراسموس می‌گفت با روال عادی باور‌ها و سلوک کشیشان کاتولیک هماهنگ نبود.

می‌توان ویژگی‌های اصلی آراء اراسموس را این‌گونه برشمرد: ۱- «اراسموس برای ادبیات و فرهنگ یونان و روم باستان اهمیت بسیاری قائل بود و به تعامل و ارتباط مشترک مابین خرد مشرکان و مسیحیان اعتقاد داشت.» ۲- «اراسموس از تن دادن به اقتدار کلیسا سر باز می‌زد اما خواهان حفظ وحدت کلیسای کاتولیک بود.» ۳- «اراسموس اعتقاد داشت کتاب مقدس باید در اختیار همه باشد و هر فرد می‌تواند راهنما و راهبرد دینی خود باشد و بدین‌سان مقام روحانیت مسیحی را تضعیف می‌کرد.» ۴- «اگرچه برخی انتقادات اراسموس به مفاسد کشیش‌ها و انحطاط کلیسای کاتولیک درست بود اما در اندیشه‌ وی نحوه‌‌ای گرایش آشکار به سمت اومانیسم وجود داشت که او را بیش از پیش اسیر رویکرد مدرن می‌کرد. به تعبیر مارتین لو‌تر درباره‌ اراسموس گویا که: او به انسان بیش‌تر می‌پردازد تا به خدا.» ۵- «اراسموس از شیفتگان ادبیات و فرهنگ مشرکان باستان - یونانیان و رومیان باستانی - بود و مدعی بود که صورت کامل فلسفه‌ باستانی در مسیحیت ظاهر گردیده است.»

اراسموس را باید یکی از چهره‌های متقدم رفرماسیون و اومانیسم مسیحی دانست که گرایش میانه‌رو در رفرماسیون مذهبی اروپا را نمایندگی می‌کرد. او خواهان صلح و وحدت کامل در اروپا بود و مروج رویکرد پلورالیستی مدارای بین ادیان - که در قرن هجدهم میلادی رواج یافت - به‌شمار می‌رفت.

منبع: خبرگزاری ایمنا

/ 2 نظر / 60 بازدید
دايي شارژي

چطوري ميتونم تو وبتون لينك شم؟لطف پاسخوتوقسمت نظراتsayeyemarg69.blogfa.comاعلام كنيد

محمد

سلام و خسته نباشید خدمت شما مطالب شما بسیار مفید است بنده هم وبلاگی بزرگ دارم که روزانه 100 مطلب در آن جای می دهم پیشنهاد می کنم با وبلاگ پر بازدید ما تبادل لینک نمایید با تشکر محمدرضا خیری